LEES DEZE INSTRUCTIES EERST GOED DOOR VOORDAT JE BEGINT:
- lees de gestelde vraag en alle antwoorden aandachtig door en klik daarna op het vraagteken bij het meest juiste antwoord - indien fout beantwoord dien je alsnog een tweede antwoord te geven om te controleren wat dan wel het juiste antwoord is - de toets is beëindigd wanneer de tekst "Je bent klaar met deze toets." verschijnt - scroll hierna naar de bovenzijde van het scherm waar "Aantal goed beantwoorde vragen..." staat vermeld (druk eventueel op functieknop "F5" om daarna een nieuwe toets te maken)
Wanneer de sporing van een auto niet bekend is dient de sporing worden afgesteld op:
nul
een negatieve waarde
een positieve waarde
De KPI-hoek van een moderne auto bedraagt ongeveer:
12°
6°
18°
De overbrengverhouding van een directe stuurinrichting is onder andere afhankelijk van:
de diameter van het rondsel
het aantal tanden van de tandheugel
de lengte van de tandheugel
Wanneer bij een auto de wielbasis wordt vergroot, dan:
moet de stand van de fusee-armen minder schuin worden
moet de stand van de fusee-armen schuiner worden
zal de auto lichter gaan sturen
Als bij een auto de wielbasis wordt verkleind, dan:
moet de stand van de fusee-armen minder schuin worden
moet de stand van de fusee-armen schuiner worden
zal de auto lichter gaan sturen
Met uitspoor in de bocht wordt bereikt dat:
alle wielen een denkbeeldige cirkel beschrijven met een gezamenlijk middelpunt
de bestuurde wielen een cirkel beschrijven met een gezamenlijk middelpunt
de bestuurde wielen een gelijke hoekverdraaiing krijgen
De rijlijn waarin een voertuig zich beweegt wordt hoofdzakelijk bepaald door de:
stand van de achterwielen ten opzichte van de hartlijn van het voertuig
de stand van de voorwielen ten opzichte van de hartlijn van het voertuig
hartlijn van de carrosserie
Een aantal voordelen van een stuurhuis van het type kogelkringloop zijn:
lichte besturing, lage inwendige wrijving, minimale slijtage
snelle stuurreactie, eenvoudige constructie, kleine overbrengverhouding
minimale wrijving, lichte constructie, grote overbrengverhouding
De ingesloten hoek van een fusee wordt gevormd door de:
wielvlucht (camber) en de fuseedwarshelling (kpi)
schuurstraal en de achteroverhelling van het fusee (caster)
vooroverhelling van het fusee en het Ackermann-principe
De totale wieluitslag van uiterst links naar uiterst rechts is 60°. Het stuurwiel moet hiervoor 4 hele omwentelingen worden verdraaid.
De totale overbrengverhouding van de stuurinrichting is:
24
15
12
De camber wordt ook wel aangeduid als de:
wielvlucht
askanteling
sporing
De caster wordt ook wel aangeduid als de:
wielvlucht
askanteling
sporing
Wanneer de sporing van een voertuig wordt gewijzijgd zal tevens de:
wielvlucht wijzigen
askanteling wijzigen
ingesloten hoek wijzigen
Een nadeel van een grote overbrengverhouding in een indirecte stuurinrichting is:
snelle stuurreacties zijn niet mogelijk
tijdens inparkeren dient veel stuurkracht uitgeoefend te worden
wieltrillingen zullen snel door worden gegeven aan het stuurwiel
Wanneer de wielvlucht (camber) te groot is zal:
de buitenzijde van het loopvlak meer slijten dan de binnenzijde
er op de band een patroon van zaagtandslijtage ontstaan
het stuurwiel niet meer goed terug komen in de middenstand
Wanneer de sporing van een voertuig niet juist is:
de buitenzijde van het loopvlak meer slijten dan de binnenzijde
er op de band een patroon van zaagtandslijtage ontstaan
het stuurwiel niet meer goed terug komen in de middenstand
De mate van bekrachtiging bij een stuurbekrachtiging wordt bepaald door:
het oppervlak van de werkzuiger en de oliedruk
de hoeveelheid olie en het oppervlak van de werkzuiger
de oliedruk en de hoeveelheid olie
Een negatieve schuurstraal veroorzaakt:
een zelfcorrigerend stuurkarakter
betere spoorkrachten in de bochten
een verminderde bandenslijtage
Een stuurwiel maakt 3,5 omwentelingen van de uiterste wielstand van links naar rechts. De pitmanas is dan 50° verdraaid en de voorwielen zijn dan 60° verdraaid.
De overbrengverhouding in het stuurhuis is:
25.2
21,0
17.1
Een motorvoertuig is uitgevoerd met een vaste achteras. Het snijpunt van het Ackermannpunt ligt:
op de hartlijn van de carrosserie en de hartlijn van de achteras
op de hartlijn van de carrosserie en de hartlijn van de vooras
op de hartlijn van de carrosserie en de hartlijn van zowel de vooras als de achteras
Wanneer het snijpunt van de kpi en de wielvlucht elkaar kruisen boven het wegdek noemen we de schuurstraal:
negatief
postief
center-point steering
Wanneer het snijpunt van de kpi en de wielvlucht elkaar kruisen onder het wegdek noemen we de schuurstraal:
negatief
positief
center-point steering
Wanneer het snijpunt van de kpi en de wielvlucht elkaar kruisen op het wegdek noemen we de schuurstraal:
negatief
postief
center-point steering
Een ingebouwde stuurbekrachtiging vergroot de kracht tussen de:
stuuras en de pitmanas
tandsector en de pitmanas
wormas en de stuuras
Voordelen van een directe stuurinrichting zijn:
goedkope constructie, licht uitgevoerd, snelle stuurreactie mogelijk
lichte besturing, hoeft niet gesmeerd te worden, geen stuurbekrachtiging nodig
minder slijtage, minder bewegende delen, grote inwendige vertraging
De standen van de fusee-armen ten opzichte van de fusee-pennen wordt bepaald door de:
denkbeeldige lijnen van het Ackermann-principe
lengte van de spoorstang(en)
grootte van de naspoor
In een stuurhuis van het type kogelkringloop brengen de kogels de stuurkracht over van de:
stuuras naar de kogelmoer
sectoras naar de pitmanas
stuuras naar de wormas
In de onderstaande afbeelding wordt de KPI afgebeeld door het getal:
1
2
4
In de onderstaande afbeelding wordt de wielvlucht afgebeeld door het getal:
1
2
4
In de onderstaande afbeelding wordt de caster afgebeeld door het getal:
1
2
4
Voor de onderstaande afbeelding geldt:
caster = postief camber = positief
caster = negatief camber = positief
caster = negatief camber = negatief
In de onderstaande afbeelding heeft het wiel een:
positieve camber
positieve caster
positieve sporing
Een voertuig met voorwielaandrijving is meestal uitgevoerd met:
uitspoor
toespoor
naspoor
Een voertuig met achterwielaandrijving is meestal uitgevoerd met:
uitspoor
toespoor
naspoor
Het afgebeelde voertuig is uitgevoerd met:
toespoor
uitspoor
naspoor
Het afgebeelde voertuig is uitgevoerd met een:
negatieve wielvlucht
positieve camber
center-point steering
In de onderstaande afbeelding wordt de ingesloten hoek gevormd door:
1 en 2
3 en 4
2 en 3
Wanneer de hartlijnen van beide voorwielen niet geheel gelijk liggen wordt dit:
setback genoemd
naspoor genoemd
askanteling genoemd
De hartlijnafstand tussen beide voorwielen wordt de:
spoorbreedte genoemd
wielbasis genoemd
wielbreedte genoemd
Een pitmanarm wordt toegepast wanneer een voertuig uitgerust is met een:
indirecte stuurinrichting
balhoofd stuurinrichting
molenstel stuurinrichting
Het stuurwiel terug laten keren in de middestand wordt verkregen door de:
KPI
caster
wielvlucht
Een tandheugel wordt toegepast wanneer een voertuig uitgerust is met een:
directe stuurinrichting
balhoofd stuurinrichting
molenstel stuurinrichting
Een auto zal bij verdraaiing van het stuurwiel opgetild worden als gevolg van de:
KPI
caster
camber
De fuseedwarshelling komt overeen met de:
KPI
camber
caster
De fuseelangshelling komt overeen met de:
KPI
camber
caster
Het afgebeelde slijtagepatroon is het gevolg van een te grote:
wielvlucht
naloop
askanteling
Bij een voertuig wordt de wielvlucht versteld van positief naar negatief. Het gevolg hiervan zal zijn dat de:
toespoor van de sporing groter zal worden
uitspoor van de sporing groter zal worden
sporing niet zal wijzigen
Bij een voertuig wordt de wielvlucht versteld van negatief naar positief. Het gevolg hiervan zal zijn dat de:
toespoor van de sporing groter zal worden
uitspoor van de sporing groter zal worden
sporing niet zal wijzigen
In de onderstaande afbeelding wordt afgebeeld de:
KPI
camber
uitspoor in de bocht
In de onderstaande afbeelding wordt de schuurstraal aangegeven door de snijpunten:
a - e
d - e
a - b
Een auto heeft een positieve schuurstraal. Wanneer de bandenspanning wordt verlaagd zal de schuurstraal:
positiever worden
naar negatief verschuiven
niet wijzigen
De schuurstraal in de onderstaande afbeelding is:
nul
positief
negatief
Een auto heeft een negatieve schuurstraal. Deze auto wordt uitgevoerd met bredere velgen. Het gevolg zal zijn dat de schuurstraal:
minder negatief zal worden
negatiever zal worden
gelijk zal blijven
Volgens de wet mag de spoorbreedte maximaal worden aangepast met:
2,0 %
1,0 %
3,0 %
Het afgebeelde slijtagepatroon is het gevolg van een:
te hoge bandenspanning
te lage bandenspanning
verkeerd afgestelde wielvlucht
Van het linkervoorwiel is het slijtagepatroon afgebeeld van het loopvlak. Het slijtagebeeld is veroorzaakt door:
te veel toespoor
te veel uitspoor
te veel naspoor
Van het rechtervoorwiel is het slijtagepatroon afgebeeld van het loopvlak. Het slijtagebeeld is veroorzaakt door:
te veel uitspoor
te veel toespoor
te veel naspoor
De ingesloten hoek is de som van de:
KPI en de camber
wielverzet en de fuseedwarshelling
uitspoor en de schuurstraal
De wielvlucht van een auto bedraagt 3° 35' Wanneer deze wielvlucht wordt vergroot met 1° 40' onstaat de volgende hoek:
5° 15'
4° 75'
4° 05'
Een hoek van 1° komt overeen met:
60'
100'
3600'
Een hoek van 1° komt overeen met:
60"
100"
3600"
Om een voertuig juist af te stellen dient allereerst de:
camber van de achteras te worden afgesteld
caster van de achteras te worden afgesteld
spoorbreedte van de achteras te worden afgesteld
Een decimale hoek van 6,8° komt overeen met een gradenhoek van:
6° 48'
6° 80'
6° 14'
Een gradenhoek van 6° 48' komt overeen met een decimale hoek van:
6,48°
6,8°
6,14°
In de onderstaande afbeelding is afgebeeld:
negatieve camber
negatieve caster
toespoor
In de onderstaande afbeelding is afgebeeld:
negatieve camber
negatieve caster
toespoor
In de onderstaande afbeelding is afgebeeld:
naloop
uitspoor
toespoor
In de onderstaande afbeelding is afgebeeld:
naloop
uitspoor
toespoor
In de onderstaande afbeelding is afgebeeld:
negatieve camber
positieve caster
toespoor
In de onderstaande afbeelding is afgebeeld:
positieve wielvlucht
positieve caster
toespoor
In de onderstaande afbeelding wordt de ingesloten hoek gevormd door:
1 en 2
3 en 4
2 en 3
In de onderstaande afbeelding wordt de schuurstraal aangegeven door de snijpunten:
a - e
d - e
a - b
Een auto heeft een positieve schuurstraal. Wanneer de bandenspanning wordt verhoogd zal de schuurstraal:
positiever worden
minder positief worden
niet wijzigen
Een moderne auto is meestal uitgevoerd met:
een negatieve wielvlucht
toespoor in de bocht
een negatieve KPI
Verantwoording
Techniek wordt niet door het onderwijs uitgevonden. Wanneer docenten in de motorvoertuigentechniek lesstof samenstellen dan
bestaat dat vaak aan het aan elkaar schrijven, technisch selecteren en herschrijven van diverse publicaties. Slechts in
beperkte mate draagt eigen onderzoek bij aan de inhoud. Waar bekend wordt de bron vermeld, maar een aantal onderwerpen / afbeeldingen
komen uit teksten waarvan de oorsprong moeilijk meer te achterhalen is. Mocht u desalniettemin zaken tegen komen waaraan u denkt
rechten te kunnen ontlenen dan verzoeken wij u contact op te nemen met de
projectcoördinator
/ webmaster.
Wij zullen deze onderwerpen dan zo snel mogelijk aanpassen.
Wij hopen echter dat u de Timloto-initiatieven van open
en gratis lesmateriaal wilt blijven ondersteunen.