LEES DEZE INSTRUCTIES EERST GOED DOOR VOORDAT JE BEGINT:
- lees de gestelde vraag en alle antwoorden aandachtig door en klik daarna op het vraagteken bij het meest juiste antwoord - indien fout beantwoord dien je alsnog een tweede antwoord te geven om te controleren wat dan wel het juiste antwoord is - de toets is beëindigd wanneer de tekst "Je bent klaar met deze toets." verschijnt - scroll hierna naar de bovenzijde van het scherm waar "Aantal goed beantwoorde vragen..." staat vermeld (druk eventueel op functieknop "F5" om daarna een nieuwe toets te maken)
Een warmtewisselaar in een smeersysteem:
zorgt ervoor dat de olie wordt gekoeld wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is
verwarmt de koelvloeistof wanneer de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is
wordt uitgeschakeld wanneer de motorolietemperatuur te hoog dreigt op te lopen
Een multigrade olie zal bij afkoeling:
langzaam dikker worden
snel dunner worden
niet dikker of dunner worden
Bij een goed werkend smeersysteem kan de oliedruk in het smeersysteem bij een draaiende motor variëren tussen de:
100 en 500 kPa
10 en 50 kPa
1 en 5 kPa
Een olie heeft een SAE-klassenindeling SAE 15 W / 50. Deze olie is in warme toestand:
even dik als een SAE 50 en in koude toestand even dik als een SAE 15 W
even dik als een SAE 15 en in koude toestand even dik als een SAE W / 50
dikker dan in koude toestand omdat het een multigrade olie is
Detergenten worden aan de motorolie toegevoegd om:
vuildelen in de olie zwevend te houden en op te lossen
de olie bij verwarming dikker te laten worden
de aanhechting van de olie te verbeteren
De aanduiding 'API', classificatie 'CD' op een oliefles betekent dat deze olie geschikt is voor:
dieselmotoren onder lichte bedrijfsomstandigheden
benzinemotoren onder zware bedrijfsomstandigheden
benzinemotoren onder lichte bedrijfsomstandigheden
De olie, welke tegen de binnenkant van de zuiger spat, dient voornamelijk voor:
koeling
smering
afdichting
Een multigrade olie zal bij verwarming:
langzaam dunner worden
snel dikker worden
niet dikker of dunner worden
Wanneer het overdrukventiel is geopend:
zal de maximale oliedruk in het smeersysteem bereikt zijn
krijgen de te smeren delen alleen nog maar ongefilterde olie
kan de oliestroom door de oliepomp niet verder toenemen
Wanneer het kortsluitventiel is geopend:
zal de maximale oliedruk in het smeersysteem bereikt zijn
krijgen de te smeren delen alleen nog maar ongefilterde olie
kan de oliestroom door de oliepomp niet verder toenemen
Het kortsluitventiel zal geopend worden wanneer het drukverschil groter is dan ongeveer:
0,2 bar
1,2 bar
2,0 bar
Wanneer door slijtage de drijfstanglagers te veel speling krijgen wordt het olieverbruik hoger door:
meer lekkage langs de zuigerveren
meer lekkage langs de klepgeleiders
de hogere carterdruk
Een olie met de aanduiding SAE 10 W 40 zal op bedrijfstemperatuur:
even dik zijn als een olie met de aanduiding SAE 40
even dik zijn als een olie met de aanduiding SAE 10
even dik zijn als een olie met de aanduiding SAE 25
De nokken van een bovenliggende nokkenas worden gesmeerd door:
spatsmering
druksmering
grenssmering
De lagers van een bovenliggende nokkenas worden gesmeerd door:
spatsmering
druksmering
grenssmering
De oliedruk zal de hoogste waarde aannemen in de volgende praktijksituatie:
hoog motortoerental en een dikke olie
laag motortoerental en een dikke olie
laag motortoerental en een dunne olie
De oliedruk zal de laagste waarde aannemen in de volgende praktijksituatie:
hoog motortoerental en een dikke olie
laag motortoerental en een dikke olie
laag motortoerental en een dunne olie
Een tandwielpomp heeft, om op druk te kunnen komen:
geen zuig- of perskleppen nodig
zuig- en perskleppen nodig
alleen zuigkleppen nodig
Bij iedere olie heeft de temperatuur invloed op de viscositeit van de olie. De olie welke het meest gevoelig is voor de temperatuursverandering is de olie met de aanduiding:
SAE 5 W / 20
SAE 10 W / 50
SAE 20 W / 40
Bij iedere olie heeft de temperatuur invloed op de viscositeit van de olie. De olie welke het minst gevoelig is voor de temperatuursverandering is de olie met de aanduiding:
SAE 5 W / 20
SAE 10 W / 50
SAE 20 W / 40
Multigrade olie wordt verkregen door toevoeging van een:
viscositeitsindex verbeterende dope
stolpuntverlagende dope
detergent dope
Wanneer het oliepeil onder het minimale niveau komt zal in eerste instantie:
de inwendige koeling van de motor in gevaar komen
de drukopbouw in het smeersysteem in gevaar komen
de maximale oliedruk een lagere waarde krijgen
Witte sludge kan ontstaan in een motor wanneer:
de koelvloeistof zich mengt met de smeerolie
de brandstof zich mengt met de smeerolie
de temperatuur van de olie te hoog oploopt
Wanneer de smeeroliefilm wordt doorbroken ontstaat in onderstaande volgorde:
De aanduiding 'ACEA', classificatie 'A3-96' wil zeggen dat de kwaliteit van deze olie:
hoog is en geschikt voor benzinemotoren
hoog is en geschikt voor dieselmotoren
laag is en geschikt voor dieselmotoren
De kans op grenssmering is het grootst bij een:
hoge motorbelasting en een laag motortoerental
te grote veerkracht van het overdrukventiel
volledige druksmering van een hoofdlager
Wanneer we twee soorten oliën SAE 20 en SAE 40 met elkaar vermengen ontstaat er een:
olie met een niet te bepalen SAE-waarde
olie met een SAE-waarde SAE 30
olie met een viscositeitsindex verbeterende dope
De juiste eigenschappen van een synthetische motorolie zijn:
lage viscositeit, hoge viscositeitsindex, goede oxidatiebestendigheid
hoge viscositeit, hoge viscositeitsindex, uitstekend mengbaar met ander olie
lagere wrijvingsweerstand, hoge viscositeit, lage viscositeitsindex
De maximale oliedruk in een smeersysteem wordt in principe bepaald door:
het overdrukventiel
de pompcapaciteit
de kortsluitklep
De vorming van black sludge:
kan verstoppingen veroorzaken in het smeersysteem
houdt vuildelen zwevend in de olie om ze af te voeren naar het oliefilter
ontstaat na een inwendige lekkage tussen het koelsysteem en het smeersysteem
Met de uitdrukking vloeistofwrijving bedoelen we de:
wrijving van de vloeistofmoleculen onderling
wrijving van een bewegend voorwerp in een vloeistof
wrijving tussen de vloeistoffilm en een stilstaand voorwerp
Wanneer in een oliefilter de kortsluitklep open staat:
zal de olie ongefilterd verder stromen naar de te smeren delen
zal het oliefilter leeg stromen nadat de motor is uitgezet
zal het overdrukventiel de oliedruk op een hogere waarde afregelen
Wanneer in een overdrukventiel een sterkere veer wordt gemonteerd zal:
er bij het zelfde motortoerental meer olie door het oliefilter stromen
de kans op olieverbruik hierdoor afnemen
de oliepomp hierdoor een grotere capaciteit krijgen
Een multigrade olie SAE 20 W / 50 bestaat uit een:
SAE 20 W met een viscositeitsindex verbeterende dope
SAE 50 met een viscositeitsindex verbeterende dope
mengsel van SAE 20 en SAE 50 zonder een viscositeitsindex verbeterende dope
Wanneer de lagerspeling van de drijfstanglagers te groot is zal:
de oliedruk bij stationair draaiende motor verminderen
de motor inwendig slechter worden gekoeld
het kortsluitventiel constant open blijven staan
Een olie welke geschikt is voor benzinemotoren wordt bij de API-specificaties aangegeven met een:
beginletter S
beginletter C
beginletter E
Een oliekoeler heeft als nadeel ten opzichte van een warmtewisselaar:
dat de olie alleen maar kan worden gekoeld
dat het langer duurt voordat de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is
dat de kans wordt vergroot op inwendige lekkages
De capaciteit van een oliepomp is afhankelijk van:
toerental van de oliepomp, slijtage van de oliepomp, tandholtevolume
slijtage van de oliepomp, maximale oliedruk, type oliepomp
tandholtevolume, hoeveelheid aanwezige olie, viscositeit van de olie
Een druk van 1 bar komt overeen met:
100 kPascal
10 kPascal
1000 kPascal
Het werkzame oppervlak van een overdrukventiel bedraagt 3 cm2. De veerkracht welke het overdrukventiel sluit bedraagt 114 N. De oliedruk waarbij het overdrukventiel zal openen bedraagt:
380 kPascal
38 kPascal
3800 kPascal
De taak "koelen" van de smeerolie is vooral noodzakelijk voor de:
zuigerbodem
zuigervuurring
zuigermantel
De taak "geluid dempen" van de smeerolie is vooral noodzakelijk voor de:
distributie en klepbediening
kanteling van de zuiger
draaiende assen en keerringen
Het onderdeel in het smeersysteem welke met ongefilterde olie werkt:
is de oliepomp
is de warmtewisselaar
zijn de balansassen
De onderdelen in de motor welke door spatmering worden gesmeerd zijn de:
nokken van de nokkenas en de zuigermantel
lagers van de nokkenas en de klepgeleiders
distributie en de drijfstanglagers
De belangrijkste taak van de smeerolie is:
wrijving verminderen
delen van elkaar gescheiden houden
bij alle delen zorgen voor druksmering
Grenssmering in een motor:
komt alleen voor bij de koude start
komt niet voor
komt voor onder "normale" omstandigheden
Vloeistofsmering in een motor:
komt alleen voor bij de koude start
komt niet voor
komt voor onder "normale" omstandigheden
Een vuildeeltje ter grootte van 1 µm komt overeen met:
0,001 mm
0,01 mm
0,0001 mm
Een oliefilter houdt vuildeeltjes vast welke groter zijn dan:
5 µm
5 nm
5 pm
De taak "kracht overbrengen" van de smeerolie is vooral noodzakelijk bij de:
hydraulische klepstoters
pistonpen en de drijfstang
axiaal lagers van de krukas
De oliezeef in de aanzuigbuis dient voornamelijk ter bescherming van:
de oliepomp
de hoofdlagers
het overdrukventiel
De oliepomp welke in een motor wordt toegepast is een:
zuig / pers-pomp
pers-pomp
zuig-pomp
De dope welke de olie beschermt tegen inwerking van zuurstof is de:
anti-oxydatie dope
anti-corrosie dope
anti-oiliness dope
De dope welke de aanhecting van de olie verbetert is de:
detergerende dope
detergent dope
oiliness dope
De dikte of viscositeit van de olie wordt aangegeven met de:
SAE-specificatie
API-specificatie
ACEA-specificatie
De Amerikaanse rij- en gebruiksomstandigheden worden aangegeven met de:
SAE-specificatie
API-specificatie
ACEA-specificatie
De Europese rij- en gebruiksomstandigheden worden aangegeven met de:
SAE-specificatie
API-specificatie
ACEA-specificatie
De afgebeelde oliepomp is een:
sikkelpomp
rotorpomp
tandwielpomp
De afgebeelde oliepomp is een:
sikkelpomp
rotorpomp
tandwielpomp
De afgebeelde oliepomp is een:
sikkelpomp
rotorpomp
tandwielpomp
Een druk van 1 bar komt overeen met:
100.000 Pascal
1000 Pascal
1.000.000 Pascal
Het motormanagement kan de kwaliteit van de olie meten door:
de geleidbaarheid te meten
te meten hoe hoog de oliedruk is
de viscositeitsindex te meten
In het olie-circuit naar de hydraulische stoters bevindt zich een overdrukventiel. Dit overdrukventiel zorgt ervoor dat de oliedruk:
naar de hydraulische stoters begrenst wordt op een lage waarde
naar de hydraulische stoters constant blijft
naar de hydraulische stoters wordt verhoogd
De afgebeelde oliedrukschakelaar zal:
de massa onderbreken bij voldoende oliedruk
de massa doorverbinden bij voldoende oliedruk
de plus onderbreken bij voldoende oliedruk
Een motor is voorzien van oliespoeiers onderaan de cilinders. Deze sproeiers dienen er voornamelijk voor om:
de zuigerbodem goed te koelen
olie tegen de cilinders te sproeien voor de spatsmering
de pistonpen en het drijfstanglager te smeren
Afgebeeld zijn verschillende soorten olie. De olie met de laagste viscositeitsindex wordt aangegeven met het cijfer:
1
2
3
Afgebeeld zijn verschillende soorten olie. De olie met de hoogste viscositeitsindex wordt aangegeven met het cijfer:
1
2
3
Het afgebeelde smeersyteem is uitgevoerd met een:
full-flow filter
bypass filer
combinatie filter
Het afgebeelde smeersyteem is uitgevoerd met een:
full-flow filter
bypass filer
combinatie filter
Een filter is uitgevoerd zonder korstluitklep. Dit filter dient toegepast te worden als een:
full-flow filter
bypass filer
combinatie filter
De krukaslagers welke door middel van spatmering worden gesmeerd zijn de:
axiaal lagers
radiaal lagers
tangentiaal lagers
De krukaslagers welke door middel van druksmering worden gesmeerd zijn de:
axiaal lagers
radiaal lagers
tangentiaal lagers
Wanneer in de afgebeelde pomp tandwiel:
1 rechtsom draait bevindt de perszijde zich bij aansluiting 3
1 linksom draait bevindt de perszijde zich bij aansluiting 3
2 rechtsom draait bevindt de perszijde zich bij aansluiting 3
Wanneer in de afgebeelde pomp tandwiel:
1 rechtsom draait bevindt de perszijde zich bij aansluiting 4
1 linksom draait bevindt de zuigzijde zich bij aansluiting 4
2 rechtsom draait bevindt de zuigzijde zich bij aansluiting 4
Wanneer in de afgebeelde pomp de rotor:
rechtsom draait bevindt de perszijde zich bij ruimte 1
rechtsom draait bevindt de zuigzijde zich bij ruimte 1
linksom draait bevindt de perszijde zich bij ruimte 1
Wanneer in de afgebeelde pomp de rotor:
rechtsom draait bevindt de zuigzijde zich bij ruimte 2
rechtsom draait bevindt de zuigzijde zich bij ruimte 1
linksom draait bevindt de perszijde zich bij ruimte 1
Om te voorkomen dat een oliefilter leeg loopt bij stilstaande motor is deze voorzien van een:
terugslagklep
kortsluitklep
overdrukklep
In het carter bevindt zich een vlotter met een permanente magneet welke een gasdichte schakelaar bedient. Deze schakelaar wordt een:
reed-schakelaar genoemd
wissel-schakelaar genoemd
oliedrukschakelaar genoemd
In het circuit naar de warmtewisselaar bevindt zich een overdrukventiel. Dit overdrukventiel dient ervoor om:
de druk in de warmtewisselaar te begrenzen
bij lage oliedruk geen olie door de warmtewisselaar te laten stromen
de maximale hoeveelheid olie door de warmtewisselaar te begrenzen
Wanneer een turbo één seconde geen olie krijgt komt dit overeen met een motor welke: (bron: Turbo World)
10 seconden geen olie krijgt
30 seconden geen olie kijgt
60 seconden geen olie krijgt
Afgebeeld is een deel van een fles motorolie. De "API" specificatie geeft aan dat deze olie geschikt is voor:
licht belaste benzine-motoren
middelmatig belaste benzine-motoren
zwaar belaste benzine-motoren
Afgebeeld is een deel van een fles motorolie. De "ACEA" specificatie geeft aan dat deze olie geschikt is voor:
licht belaste diesel-motoren
middelmatig belaste diesel-motoren
zwaar belaste diesel-motoren
Een fles olie welke geschikt is voor zwaar belaste dieselmotoren wordt aangegeven met de ACEA-specificatie:
E3
B3
A3
Een fles olie welke geschikt is voor licht belaste dieselmotoren wordt aangegeven met de ACEA-specificatie:
E3
B3
A3
Een fles olie welke geschikt is voor benzinemotoren wordt aangegeven met de ACEA-specificatie:
E3
SE
A3
Een fles olie welke geschikt is voor benzinemotoren wordt aangegeven met de API-specificatie:
SE
CD
A3
Een fles olie welke geschikt is voor dieselmotoren wordt aangegeven met de API-specificatie:
SE
CD
A3
In een oliefilter kan zijn gemonteerd een:
kortluitklep en een terugslagklep
overdrukklep en een full-flow klep
bypass-klep en een overdrukklep
Bij de nokken van de nokkenas blijft bij sommige motoren olie staan nadat de motor is stilgezet. Deze olie heeft als functie:
om de kleppen nog te kunnen koelen nadat de motor al is stilgezet
om de nokken van olie te voorzien nadat de motor net is aangeslagen
om de rubber afdichtingen van de klepstelen soepel te houden
De oliepomp welke NIET direct door de krukas wordt aangedreven is de:
tandwielpomp
rotorpomp
sikkelpomp
De afvoer van het overdrukventiel is direct verbonden met de zuigzijde van de oliepomp. Het voordeel hiervan is:
dat er minder kans op schuimvorming is
dat de olie sneller op bedrijfstemperatuur komt
dat er minder vuildelen door de oliepomp worden rondgepomp
Wanneer in de afgebeelde pomp de rotor:
rechtsom draait bevindt de perszijde zich bij ruimte 2
rechtsom draait bevindt de zuigzijde zich bij ruimte 2
linksom draait bevindt de perszijde zich bij ruimte 2
Wanneer in de afgebeelde pomp de rotor:
linksom draait bevindt de perszijde zich bij ruimte 2
linksom draait bevindt de zuigzijde zich bij ruimte 2
rechtsom draait bevindt de perszijde zich bij ruimte 1
Een warmtewisselaar dient ervoor om:
de motorolie te verwarmen en te koelen
de motorolie snel op bedrijfstemperatuur te brengen
de motorolie te koelen wanneer de olie te heet dreigt te worden
Hydrodynamische smering komt het sterkste voor:
bij de hoofdlagers
bij de nokkenaslagers
tussen de zuiger en de cilinderwand
Afgebeeld is een deel van een smeersysteem wat uitgevoerd is met een:
rotorpomp en een full-flow filter
sikkelpomp en een bypass filter
tandwielpomp en een full-flow filter
Onderstaande behuizing van een oliepomp is van het type:
tandwielpomp
sikkelpomp
rotorpomp
Onderstaande onderdeel is een deel van een oliepomp van het type:
rotorpomp
tandwielpomp
sikkelpomp
Onderstaande behuizing van een oliepomp is van het type:
tandwielpomp
sikkelpomp
rotorpomp
Afgebeeld zijn verschillende soorten olie. De olie-soorten welke aangegeven zijn met de getallen 4 en 5 worden:
multigrade-olie genoemd
compound-olie genoemd
minerale olie genoemd
Afgebeeld zijn verschillende soorten olie. De olie-soorten welke aangegeven zijn met de getallen 1, 2 en 3 worden:
monograde-olie genoemd
compound-olie genoemd
minerale olie genoemd
Afgebeeld zijn verschillende soorten olie. De olie-soort " SAE 15 W / 40 " wordt aangegeven met het cijfer:
2
1
5
Afgebeeld zijn verschillende soorten olie. De olie-soort " SAE 15 W / 50 " wordt aangegeven met het cijfer:
2
1
5
In het onderstaande schema is de drukregelaar aangegeven met het cijfer:
1
2
3
In het onderstaande schema is de kortsluitklep aangegeven met het cijfer:
1
2
3
In het onderstaande schema is de terugslagklep aangegeven met het cijfer:
1
2
3
Het afgebeelde smeersyteem is uitgevoerd met een:
full-flow filter
bypass filer
combinatie filter
De afgebeelde oliepomp is een:
tandwielpomp
rotorpomp
sikkelpomp
De afgebeelde oliepomp is een:
tandwielpomp
rotorpomp
sikkelpomp
De afgebeelde oliepomp is een:
tandwielpomp
rotorpomp
sikkelpomp
De afgebeelde oliepomp is een:
tandwielpomp
rotorpomp
sikkelpomp
Verantwoording
Techniek wordt niet door het onderwijs uitgevonden. Wanneer docenten in de motorvoertuigentechniek lesstof samenstellen dan
bestaat dat vaak aan het aan elkaar schrijven, technisch selecteren en herschrijven van diverse publicaties. Slechts in
beperkte mate draagt eigen onderzoek bij aan de inhoud. Waar bekend wordt de bron vermeld, maar een aantal onderwerpen / afbeeldingen
komen uit teksten waarvan de oorsprong moeilijk meer te achterhalen is. Mocht u desalniettemin zaken tegen komen waaraan u denkt
rechten te kunnen ontlenen dan verzoeken wij u contact op te nemen met de
projectcoördinator
/ webmaster.
Wij zullen deze onderwerpen dan zo snel mogelijk aanpassen.
Wij hopen echter dat u de Timloto-initiatieven van open
en gratis lesmateriaal wilt blijven ondersteunen.