LEES DEZE INSTRUCTIES EERST GOED DOOR VOORDAT JE BEGINT:
- lees de gestelde vraag en alle antwoorden aandachtig door en klik daarna op het vraagteken bij het meest juiste antwoord - indien fout beantwoord dien je alsnog een tweede antwoord te geven om te controleren wat dan wel het juiste antwoord is - de toets is beëindigd wanneer de tekst "Je bent klaar met deze toets." verschijnt - scroll hierna naar de bovenzijde van het scherm waar "Aantal goed beantwoorde vragen..." staat vermeld (druk eventueel op functieknop "F5" om daarna een nieuwe toets te maken)
Tijdens het remmen zal een evenwichtstoestand in de rembekrachtiger kunnen optreden. Dit gebeurt bij een:
constante pedaalkracht
afnemende pedaalkracht
toenemende pedaalkracht
Als men een heuvel afrijdt met afgeslagen motor, dan is er na meerdere malen remmen met een rembekrachtiger:
wel remdruk maar geen onderdruk
geen remdruk en geen onderdruk
geen remdruk en minder onderdruk
De terugslagklep bij een rembekrachtiger zorgt ervoor dat:
de onderdruk niet wegvalt bij een afgeslagen motor
de luchtdruk niet uit de bekrachtiger weg kan lopen
de motor geen valse lucht krijgt als de bekrachtiger niet werkt
Als er tijdens het achteruit rijden hard geremd wordt, dan zal de:
vooras als eerste blokkeren
remdruk achter hoog zijn
wieldruk achter afnemen
Een wiel heeft tijdens het remmen de grootste remkracht als:
hij draait met een iets lagere snelheid dan het voertuig
er geen slip tussen band en wegdek optreedt
deze nog net de snelheid behoudt van het voertuig
De maximale remvertraging die een auto kan bereiken hangt af van de:
wrijving tussen band en wegdek
verhouding tussen oppervlakte van pomp- en wielremcilinder
diameter remschijf of remtrommel
Tijdens het remmen met een rijdend voertuig kan de remkracht van de voorwielen groter zijn dan de remkracht op de achterwielen, omdat de:
wieldruk naar de voorwielen groter wordt
voorwielremmen beter worden gekoeld
achterwieldruk toeneemt
Om het blokkeren van het wiel tijdens het remmen te voorkomen werkt een ABS:
in drie regelfasen
in twee regelfasen
in vier regelfasen
De werkdruk in een hydraulisch remsysteem met schijfremmen is hoger dan met trommelremmen, omdat:
de zelfbekrachtiging bij schijfremmen ontbreekt
het remoppervlak bij schijfremmen groter is
de werktemperatuur bij schijfremmen lager is
Het doel van de remdrukbegrenzer is:
het begrenzen van de remdruk naar de achterwielen
de drukverhoging naar de achterwielen vertragen
het begrenzen van de remdruk in het systeem
Een wiel wordt met een kracht van 300 N op het wegdek gedrukt. De wrijvingscoefficient tussen band en wegdek is 0,8. De wrijvingskracht per wiel tijdens het remmen is dan:
240 N
275 N
340 N
Wanneer een auto beladen wordt zal bij gelijke pedaalkracht de remvertraging:
minder zijn
gelijk zijn
groter zijn
Een auto heeft een gewicht van 10000 N. Deze auto wordt afgeremd met een remkracht van 4000 N. Hoe groot is de remvertraging?
4,0 m/s²
10,0 m/s²
2,5 m/s²
Als er een storing bij het ABS optreedt, wordt dit gesignaleerd:
door een controlelampje
doordat de wielen zullen blokkeren
doordat de auto minder krachtig remt
Bij een mechanisch gecommandeerde rembekrachtiger is er in ruststand aan:
beide zijden van het membraan een onderdruk
beide zijden van het membraan buitenluchtdruk
de pedaalzijde buitenluchtdruk en aan de andere zijde onderdruk
Als de terugslagklep van een rembekrachtiger lekt, heeft dit tot gevolg dat:
de rembekrachtiger niet werkt als de motor afgeslagen is
de rembekrachtiger niet goed werkt bij stationair draaien van de motor
de motor afslaat doordat teveel valse lucht wordt toegevoerd
Het anti-blokkeersysteem zorgt ervoor dat:
de remmen niet zullen blokkeren
de remweg in het algemeen gelijk blijft
de wegligging tijdens het remmen minder wordt
De remdrukregelaar zorgt ervoor dat bij hard remmen de:
achteras onderberemd is
vooras onderberemd is
achteras overberemd is
Als tijdens het contact aanzetten het ABS-lampje even oplicht dan:
is het ABS-systeem in orde
is er een storing opgeslagen in het geheugen
is het remvloeistofniveau te laag
Tijdens het remmen met personenwagens voorzien van een anti-blokkeersysteem:
wordt van alle wielen de verandering in rotatiefrequentie geregistreerd
wordt alleen van de voorwielen de verandering in rotatiefrequentie geregistreerd
houdt het systeem geen rekening met de wrijvingsweerstand van de wielen
Een auto rijdt met een eenparige versnelling. Na 20 seconden is zijn snelheid 90 km/h. Hoeveel meter heeft de auto in deze 20 seconden afgelegd?
250 m
125 m
500 m
Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen:
het trekt water aan
het tast de lak aan
het geeft dampbelvorming
In een remsysteem is, door het niet goed ontluchten van het systeem, lucht in het remsysteem aanwezig. Het grote gevaar van lucht in het remsysteem is de:
slag van de rempedaal kan ontoereikend worden
druk van de luchtbel is groter dan de druk van de remvloeistof
luchtbel blokkeert de vloeistofverplaatsing
Het voordeel van een gelijmde remvoering op een remschoen ten opzichte van een geklonken remvoering is:
betere warmte-afvoer
grotere remkracht
grote wrijvingscoëfficiënt
De zuiger in een remklauw komt terug door:
de afdichtingsring
het verende plaatje
het slingeren van de schijf
Een voordeel van een schijfrem is:
betere warmte afvoer
groter voering oppervlak
minder warmte-ontwikkeling
Af en toe moet het rempedaal erg diep worden ingetrapt. Een oorzaak KAN zijn:
teveel wiellager speling
compensatie-gaatje is verstopt
lucht in het remsysteem
Bij het vernieuwen van de primaire cup in de hoofdremcilinder is een cup gemonteerd met een te brede manchet. Hierdoor zal de:
rem blijven aanlopen
druk in de hoofdermcilinder hoger worden
compensatie-gaatje langer open blijven staan bij het intrappen van het pedaal
De diameter van remzuigers bij schrijfremmen is groter dan bij trommelremmen omdat:
schijfremmen geen zelfbekrachtiging hebben
de benodigde aandrukkracht bij schijfremmen minder is
er meer ruimte in de remklauw is
Remfading is:
veranderen van de remwerking ten gevolge van thermische invloeden
het slechter remmen door de verhoging van de wrijvingscoëfficiënt
luchtbelvorming in de remleiding(en)
In de wielremcilinders is van alle wielremzuigers gelijk, de:
druk op de remzuigers
slag van de remzuigers
kracht op de remschoen
Vapour-lock ontstaat in een remleiding:
na langdurig remmen
tijdens het remmen bij een hoge vloeistofdruk
bij het onjuist ontluchten van het remsysteem
Soms bevindt er een rubberen membraan in de vuldop van het remvloeistofreservoir. Deze hoes dient om te voorkomen dat:
er condensvorming optreedt in het reservoir
er remvloeistof uit het compensatiegaatje spuit
er lucht in de hoofdremcilinder binnendringt
Het doel van de remvloeistof rond de plunjer tussen de primaire cup en de secundaire cup is:
voorkomen dat er lucht in de hoofdremcilinder komt
inkrimping bij afkoelen van de vloeistof mogelijk maken
de pedaalweg verkleinen
Het compensatiegaatje in een hoofdremcilinder dient ervoor om:
de remvloeistof na het remmen terug te laten stromen naar het reservoir
niet te snel druk op te bouwen
de restdruk weg te laten vallen bij schijfremmen
In een remsysteem wordt de hoofdremcilinder vervangen door een exemplaar met een kleinere zuiger-diameter. De overige omstandigheden van het remsysteem blijven gelijk. Wanneer de pedaalkracht gelijk blijft zal dit tot gevolg hebben dat de:
remkracht groter en de pedaalweg langer zal zijn
remkracht kleiner en de pedaalweg korter zal zijn
remkracht groter en de pedaalweg korter zal zijn
In een remsysteem wordt de hoofdremcilinder vervangen door een exemplaar met een grotere zuiger-diameter. De overige omstandigheden van het remsysteem blijven gelijk. Wanneer de pedaalkracht gelijk blijft zal dit tot gevolg hebben dat de:
remkracht groter en de pedaalweg langer zal zijn
remkracht kleiner en de pedaalweg korter zal zijn
remkracht groter en de pedaalweg korter zal zijn
Soms is er een verend metalen plaatje aangebracht tussen de zuiger en de primaire cup. Dit is gedaan om:
beschadiging van de primaire cup te voorkomen
de cup beter tegen de cilinderwand te laten drukken
drukverlies door de plunjergaten te voorkomen
Bij een constante druk op het rempedaal voelt men het pedaal langzaam wegzakken. Het remsysteem heeft nergens uitwendige lekkage. Welke oorzaak kan het wegzakken doen ontstaan?
gegroefde primaire cup
compensatiegaatje verstopt
te weinig remvloeistof in de hoofdremcilinder
De primaire cup, in de hoofdremcilinder, dicht af door de:
vloeistofdruk
restdruk
pedaalkracht
Waarom moet het compensatiegaatje klein zijn?
om beschadiging van de primaire cup te voorkomen
om de vloeistofdruk te vergroten
om vuil tegen te houden
De druk in een hydraulisch remsysteem met bekrachtiger tijdens sterk remmen is ongeveer: