LEES DEZE INSTRUCTIES EERST GOED DOOR VOORDAT JE BEGINT:
- lees de gestelde vraag en alle antwoorden aandachtig door en klik daarna op het vraagteken bij het meest juiste antwoord - indien fout beantwoord dien je alsnog een tweede antwoord te geven om te controleren wat dan wel het juiste antwoord is - de toets is beëindigd wanneer de tekst "Je bent klaar met deze toets." verschijnt - scroll hierna naar de bovenzijde van het scherm waar "Aantal goed beantwoorde vragen..." staat vermeld (druk eventueel op functieknop "F5" om daarna een nieuwe toets te maken)
Een motorblok kan uitgevoerd zijn als een:
lijnmotor of een V-motor
boxermotor of een Z-motor
W-motor of een X-motor
Een voordeel van een gietijzeren motorblok is dat het:
licht van gewicht is
grote buigingskrachten kan opnemen
goede glij-eigenschappen bezit
Een nadeel van een gietijzeren motorblok is dat het:
altijd uitgevoerd moet worden met natte cilinderbussen
geen grote trek- en buigingskrachten op kan nemen
sterk uitzet bij temperatuurveraneringen
Aluminium wordt gelegeerd met andere materialen om de:
treksterkte en de hardheid te vergroten
warmtegeleiding en de uitzetting te verbeteren
glij-eigenschappen en de afdichting te verbeteren
Een motorblok kan uitgevoerd zijn met:
droge en natte cilindervoeringen
vaste en losse cilindervoeringen
geboorde en gegoten cilindervoeringen
In een motorblok bevinden zich ingeperste cilindervoeringen. Deze cilindervoeringen worden:
droge cilindervoeringen genoemd
vaste cilindervoeringen genoemd
gegoten cilindervoeringen genoemd
De grootste kans op inwendige koelvloeistoflekkage treedt op bij een motorblok met:
aluminium cilindervoeringen
natte cilindervoeringen
gietijzeren cilindervoeringen
In een motorblok bevinden zich aan de buitenzijde ingeperste ronde metalen plaatjes. De functie van deze plaatjes is:
om het gietzand uit het motorblok te kunnen verwijderen na het gietproces
voorkomen dat het motorblok kapot vriest wanneer de koelvloeistof bevriest
om materiaalspanningen in het motorblok te verminderen
Een natte cilindervoering heeft:
alleen aan de onderzijde een afichting nodig
zowel aan de onderzijde als aan de bovenzijde een afdichting nodig
alleen aan de bovenzijde een afdichting nodig
Een droge cilindervoering heeft:
alleen aan de onderzijde een afichting nodig
zowel aan de onderzijde als aan de bovenzijde een afdichting nodig
alleen aan de bovenzijde een afdichting nodig
De hoek tussen de cilinderbanken van een motorblok is 180°. Dit motorblok is uitgevoerd als een:
boxermotor
lijnmotor
V-motor
De hoek tussen de cilinderbanken van een motorblok is 90°. Dit motorblok is uitgevoerd als een:
boxermotor
lijnmotor
V-motor
Het aandraaien van de kopbouten dient plaats te vinden:
vanuit het midden naar de buitenzijde
vanuit de buitenzijde naar het midden
vanuit de uitlaatzijde naar de inlaatzijde
Wanneer een dikkere koppakking wordt gemonteerd kan dit tot gevolg hebben dat:
de compressieverhouding afneemt
het slagvolume toeneemt
er tevens langere kopbouten toegepast dienen te worden
Een nadeel van een aluminiumlegering is de:
grote uizettingscoëfficiënt
lage soortelijk massa
goede warmtegeleiding
Om het uitzetten van een zuiger te verminderen kan deze uitgevoerd zijn met een:
invarstalen brug
ovale zuigermantel
vaste zuigerbodem
De zuigerbodem van een zuiger is:
zuiver rond wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is
altijd zuiver rond
zuiver rond wanneer de motor koud is
De zuigerbodem van een zuiger is:
ovaal wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is
altijd iets ovaal
ovaal wanneer de motor koud is
Een zuiger wordt voornamelijk gekoeld door:
motorolie
koelvloeistof
metaalgeleiding
Een verbrandingsruimte in de zuigerbodem komt voornamelijk voor bij een:
dieselmotor
benzinemotor
LPG-motor
De zuigerkracht Fz kan als volgt berekend worden:
Fz = p x Az
Fz = Az : p
Fz = p x Az x (pi / 4)
De functie van een zuiger is om een:
gasdruk om te zetten naar een kracht
translerende beweging om te zetten naar een roterende beweging
kracht om te zetten naar een roterende beweging
Zuigerveren zijn onder te verdelen in:
compressie- en olieschraapveren
diesel- en bezine-uitvoeringen
2-takt en 4-takt uitvoeringen
Zuigerveren hebben onder andere ook als taak:
warmte afvoeren
zuigerbodem versterken
borgen van de zuigerpen
De functie van een drijfstang is om:
een translerende beweging om te zetten in een roterende beweging
de leibaankracht om te zetten in een roterende kracht
de zuigerkracht om te zetten naar een even grote krukaskracht