lees deze instructies eerst goed door voordat je begint:
- lees de onderstaande vraag eerst goed door en klik daarna op het vraagteken bij het meest juiste antwoord - indien fout beantwoord dien je alsnog een tweede antwoord te geven om te controleren wat dan wel het juiste antwoord is - de toets is beëindigd wanneer de tekst "Je bent klaar met deze toets" verschijnt - scroll hierna naar de bovenzijde van het scherm waar "Aantal goed beantwoorde vragen..." staat vermeld (druk eventueel op functieknop "F5" om een nieuwe toets te maken)
Het velg-onderdeel, aangegeven met het cijfer 4, noemt men:
de hump
de velgrand
de stootrand
Een tubeless band is een:
buitenband zonder binnenband
buitenband met een losse binnenband
buitenband met een ingebouwde binnenband
Wanneer de dwarskracht groter is dan de spoorkracht dan:
breekt de auto uit
maakt de auto een bocht
rijdt de auto rechtuit
De totale hoogte van een 155 R 13 band is:
0.58 m
1.8 m
0.46 m
Als de band minder vervormt bij het afrollen dan:
is de rolweerstand lager
wordt de levensduur verkort
wordt de band warmer
Als de band sterker vervormt bij het afrollen dan:
is de rolweerstand lager
zal de levensduur toenemen
zal de temperatuur van de band toenemen
Op een band staat 175 R 14 70 H. De snelheid wordt aangegeven met:
de letter H en de load index met het getal 70
het getal 175 en de load index met het getal 14
de letter H en de load index met het getal 175
Als een auto overstuur-effect heeft, kan men dit verminderen door:
de bandenspanning van de voorwielen te verlagen
de bandenspanning van de achterwielen te verlagen
de bandenspanning van de voor- en achterwielen te verhogen
De gevolgen van een te hoge bandenspanning zijn:
dat het profiel in het midden sneller slijt dan aan de buitenkanten
dat de buitenkanten van het profiel sneller slijten dan het midden
dat de band soepeler wordt
De wettelijke profieldiepte voor personenwagens is minimaal:
1,6 mm
0,6 mm
1,0 mm
Op een band staan de afgebeelde tekens. De breedte van de bijbehorende velg bedraagt:
8½ inch
17 inch
17 cm
In het omcirkelde deel wordt de minimale profieldiepte aangegeven. Deze minimale grens bedraagt:
1,6 mm
0,16 mm
0,016 cm
1 inch komt overeen met:
25,4 mm
25,4 cm
2,54 mm
Volgens afgebeelde grafiek heeft een band een levensduur van 50% wanneer de bandenspanning nog maar 70% bedraagt van de adviesspanning. Wanneer de adviesspanning 2,1 bar zou zijn wat zal de bandenspanning dan zijn bij 70% ?
1,47 bar
0,33 bar
1,40 bar
Een piëzo-element in de meetbok van een finish-balancer:
zet een kracht om in een spanning
onthoudt de plaats van de onbalans
werkt met een spoel welke een spanning opwekt
Op een licht draaiende as komt een wiel na het draaien langzaam tot rust. Men weet nu de:
positie van de statische onbalans
grootte van de statische onbalans en de positie
positie van de dynamische onbalans
Onder de drifthoek van een band verstaan we:
de hoek die gevormd wordt tussen de rolrichting van het wiel en de werkelijke bewegingsrichting van het wiel
de hoek die gevormd wordt tussen de bewegingsrichting van het wiel en de centrifugaalkracht
de hoek die het karkas vormt in een bocht
Wanneer we de wielbolling veranderen, door plaatsing van een andere velg, dan zal niet de:
wielstand veranderen
wiellagerbelasting veranderen
spoorbreedte veranderen
Het hieronder afgebeelde wiel is:
statisch in onbalans
statisch en dynamisch in balans
dynamisch in onbalans
De omtrek van een band met de maat 155 R 13 76 S bedraagt:
2,0 m
3,2 m
0,5 m
Bij het finish-balanceren flitst de stroboscooplamp in de afgebeelde stand. De onbalans bevindt zich op het punt:
6
12
3
Bij het finish balanceren flitst de stroboscooplamp in de afgebeelde stand. Het gewicht om het wiel te balanceren moet aangeslagen worden op de positie:
12
6
9
Aquaplanning treedt eerder op bij:
brede banden
zware belasting
lage snelheid
Het doel van het profiel in het loopvlak van een band is in de eerste plaats:
water en vuil afvoeren om meer grip te krijgen
dikte van het loopvlak te vergroten
voor grip zorgen op een droog wegdek
Wat is de betekenis van de letters S of V bij een maataanduiding van een band?
de maximaal toegestane snelheid
de maximale draagcapaciteit
het aantal koordlagen
De dynamische belaste straal van een wiel is 25 cm, de afrolomtrek is dan:
1,6 m
0,8 m
0,5 m
Bij overstuur is de drifthoek van:
de achterwielen groter dan de voorwielen
de voorwielen groter dan van de achterwielen
de achterwielen kleiner dan de voorwielen
De bandenspanning:
moet koud gemeten worden
is in warme toestand het laagst
moet warm gemeten worden
Het hieronder afgebeelde wiel is:
zowel statisch als dynamisch in balans
alleen dynamisch in onbalans
alleen statisch in onbalans
Een wiel dat dynamisch in balans is, zal statisch:
in balans kunnen zijn
in balans moeten zijn
in onbalans moeten zijn
Volgens de wet mag de spoorbreedte maximaal worden aangepast met:
2,0%
0,2%
1,5%
De gevolgen van een te lage bandenspanning zijn:
dat het profiel in het midden sneller slijt dan aan de buitenkanten
dat de buitenkanten van het profiel sneller slijten dan het midden
dat de band soepeler wordt
Het afgebeelde slijtagepatroon is het gevolg van:
te hoge bandenspanning
te lage bandenspanning
verkeerd afgestelde wielstand
In de onderstaande afbeelding is de ET-waarde aangegeven met het cijfer:
2
1
3
In de onderstaande afbeelding is de velgbreedte aangegeven met het cijfer:
2
1
3
Een band met de maat 185 R 14 wordt juist afgebeeld bij:
3
2
1
Een band wordt in langsrichting belast met:
aandrijfkrachten
spoorkrachten
centrifugaalkrachten
In de onderstaande afbeelding wordt de gordel aangegeven met het cijfer:
1
2
7
Een band met het opschrift "225 / 70 R 14" heeft een sectiehoogte van:
157,5 mm
321,4 mm
500,8 mm
Een 17 inch wiel heeft een onbalans van 20 gram op de rand van de velg. Bij een snelheid van 120 km per uur veroorzaakt dit een onbalanskracht van:
± 103 N
± 46 N
± 36 N
Een 17 inch wiel heeft een onbalans van 20 gram op de rand van de velg. Bij een snelheid van 80 km per uur veroorzaakt dit een onbalanskracht van:
± 103 N
± 46 N
± 36 N
Een bandenspanning van 2,1 bar komt overeen met:
210000 Pascal
21000 kPascal
0,0021 Pascal
In de onderstaande afbeelding wordt het karkas aangegeven met het cijfer:
1
2
7
Een tubelessband mag gerepareerd worden wanneer er een beschadiging aanwezig is in het loopvlak met een maximale diameter van:
6,0 mm
4,0 mm
8,0 mm
Op een Michelin-band staat de codering " 285 / 35 R 22 102 W ". De hieldiameter van deze band bedraagt:
22 inch
35 inch
102 mm
Op een band staan de afgebeelde tekens. De diameter van de bijbehorende velg bedraagt:
8½ inch
17 inch
17 cm
In de onderstaande afbeelding is een band afgebeeld van het type:
tube-type
tubeless-type
supersingle-type
Het velg-onderdeel, aangegeven met het cijfer 3, noemt men:
de hump
de velgrand
het velgbed
De dynamische straal van een band zal onder belasting:
groter zijn dan de statische straal
kleiner zijn dan de statische straal
even groot zijn als de statische straal
Een band met de maataanduiding "175 / 70 R 14" wordt vervangen door een band met de maataanduiding "225 / 60 R 14" De statische afrolomtrek zal hierdoor:
met 8 cm toenemen
vrijwel gelijk blijven
met 8 cm afnemen
Een band met de maataanduiding "225 / 60 R 14" wordt vervangen door een band met de maataanduiding "175 / 70 R 14" De statische afrolomtrek zal hierdoor:
met 8 cm toenemen
vrijwel gelijk blijven
met 8 cm afnemen
Van het linkervoorwiel is het slijtagepatroon afgebeeld van het loopvlak. Het slijtagebeeld is veroorzaakt door:
te veel toespoor
te veel uitspoor
te veel naspoor
Van het rechtervoorwiel is het slijtagepatroon afgebeeld van het loopvlak. Het slijtagebeeld is veroorzaakt door: