You dont have javascript enabled! Please enable it!

Warmtewisselaar

Onderwerpen:

  • Warmtewisselaar toegepast in het motoroliecircuit
  • Andere toepassingen met een warmtewisselaar

Warmtewisselaar toegepast in het motoroliecircuit:
De warmtewisselaar van het oliecircuit zorgt ervoor dat bij een motor die net gestart is (dus nog niet op bedrijfstemperatuur is) de olie sneller opgewarmd wordt. De koelvloeistof is redlijk snel warm, maar de motorolie laat meestal 2x zo lang op zich wachten totdat het de zelfde temperatuur van ongeveer 90 graden heeft bereikt. Door het toepassen van een warmtewisselaar, stroomt de (warme) koelvloeistof in de behuizing vlak langs de (koude) motorolie, die daardoor vervolgens wordt opgewarmd.

Wanneer de motor al geruime tijd op bedrijfstemperatuur is en zwaar belast wordt, schiet de temperatuur van de motorolie omhoog tot boven de 100 graden. Door de werking van de warmtewisselaar ontstaat nu de tegenovergestelde werking: de constante koelvloeistoftemperatuur van 90 graden koelt nu de motorolie weer zo veel mogelijk af. Daarom wordt dit component een warmtewisselaar genoemd: De ene keer warmt het de motorolie op, de andere keer koelt het de olie af.
In de afbeelding hieronder staat een warmtewisselaar van het motoroliecircuit afgebeeld. Vaak wordt dit ook wel de oliekoeler genoemd. Dit is echter niet helemaal correct, omdat bij koude motor de olie hier door juist opgewarmd wordt. De 2 slangen die aan de behuizing gemonteerd zitten zijn koelvloeistofslangen. De koelvloeistof circuleert in de ronde behuizing. Aan deze kant van de behuizing wordt het oliefilter gemonteerd. Dit oliefilter bedekt de hele voorkant van deze behuizing. Het gat aan de binnenzijde is de aanvoer van motorolie aan het filter en vanaf de kleine gaatjes aan de buitenkant wordt de motorolie terug het motorblok ingevoerd.

Andere toepassingen met een warmtewisselaar:
Niet alleen de motorolie wordt door middel van een warmtewisselaar op temperatuur gebracht. Ook vele andere componenten in de auto werken met dit principe:

  • Radiateur: Ook de radiateur wordt als een warmtewisselaar gezien; de koelvloeistoftemperatuur wordt afgegeven aan de langs stromende lucht.
  • Kachelradiateur: De interieurlucht stroomt door de kachelradiateur. Deze heeft een temperatuur van rond de 90 graden en warmt daardoor de interieurlucht op.
  • Airco condensor: De warme R134a wordt door de condensor afgekoeld, doordat (net als bij de radiateur) de rijwind er doorheen stroomt.
  • Airco verdamper: De warme buitenlucht stroomt door de verdamper en wordt flink afgekoeld voordat het in het interieur geblazen wordt.
  • EGR koeler: De uitlaatgassen die door de EGR terug naar de motor worden gevoerd, worden afgekoeld door de koelvloeistof.
  • Intercooler: De gecomprimeerde lucht vanaf de turbo stromen door de intercooler en wordt vervolgens afgekoeld door de buitenlucht voordat het naar de inlaat van de motor gaat.