Onderwerpen:
- Uitlaat
- Flexibel deel
- Functie van de uitlaatdemper
- Voor- en nadelen van de demper
Uitlaat:
De uitlaat zorgt voor de afvoer van de uitlaatgassen die vrijkomen bij de verbranding van de motor. De uitlaat zit aan het motorblok bevestigd.
Wanneer de uitlaatgassen de cilinder verlaten, gaan deze direct via het uitlaatspruitstuk (soms ook nog via een turbo) de uitlaat in. De uitlaat dient er voor om de gassen achter de auto af te voeren. Wanneer de uitlaat halverwege de auto aan de onderkant zou stoppen, zouden de uitlaatgassen (die schadelijk voor de gezondheid zijn) makkelijk het interieur in kunnen komen.
De uitlaat bestaat meestal uit een uitlaatspruitstuk, een katalysator, een flexibel deel, een middendemper en een einddemper (in de volksmond ook wel knalpot genoemd). Deze worden hieronder besproken.
Flexibel deel:
De motor produceert veel trillingen. Het flexibel deel (zie onderstaande afbeelding) dempt deze trillingen, zodat de rest van de uitlaat zo veel mogelijk trillingsvrij blijft. Er is anders een grote kans dat na een korte tijd delen door gaan scheuren en afbreken, zoals het uitlaatspruitstuk en de verbindingsstukken van de uitlaat.
Het flexibel deel zit dicht achter het uitlaatspruitstuk gemonteerd. Soms zit de katalysator direct na het uitlaatspruitstuk gemonteerd om zo snel mogelijk warm te worden (zoals in de afbeelding), en bij andere auto’s is het weer andersom, dan zit de katalysator weer na het flexibel deel.
Functie van de uitlaatdemper:
Een uitlaatdemper dempt het geluid van de uitlaat. Geluid is een trilling. Door de enorme trillingsfrequentie van alle arbeidsslagen wordt er een enorm hard geluid veroorzaakt. Door de snelheid van deze luchtbeweging af te remmen, daalt ook het geluidsniveau.
Een uitlaatdemper bestaat uit meerdere buizen, met daar omheen een speciale hittebestendige dempings-wol. De lucht moet via de ene buis met gaatjes naar de andere buis zien te komen. Doordat de lucht een aantal bochten maakt, overal tegen aan botst en daardoor afgeremd wordt, zullen daarmee de luchtsnelheid en dus ook het geluid gedempt worden.
Niet alle auto’s hebben middendempers. Sommige auto’s met lichtere (of diesel-) motoren hebben genoeg aan de einddemper.
Voor- en nadelen van de demper:
Uitlaatdempers worden zo geconstrueerd, dat de auto precies aan het maximale geluidsniveau voldoet om een typegoedkeuring te krijgen. De auto wordt zo stil mogelijk, waardoor medeweggebruikers en omwonenden zo min mogelijk last van het verkeer hebben. Er is echter ook een grens. Wanneer er te veel gedempt wordt (door bijv. te grote, of een te veel aan uitlaatdempers) kunnen de uitlaatgassen dermate afgeremd worden, dat de motor niet optimaal kan draaien. De motor krijgt dan te veel tegendruk, waardoor er veel vermogensverlies ontstaat. Bij het ontwerpen van de auto moet hier dus rekening mee worden gehouden.