Onderwerp:
- Stuurfout
Stuurfout:
Het Ackermann principe zorgt ervoor dat bij het insturen het ene wiel verder instuurt dan het andere wiel. Zie voor meer informatie hierover de pagina Ackermann principe en uitspoor in de bocht.
Bij het doorlezen van de genoemde pagina’s zal het duidelijk zijn dat het linker voorwiel en het rechter voorwiel beide een andere stuurhoek hebben. Er treedt dus bijna altijd een stuurfout op. De stuurfout betekent dat de beide ingestuurde hoeken niet gelijk aan elkaar zijn en daardoor dus het ene wiel meer slip heeft dan de andere. Er is slechts één situatie waarbij geen stuurfout optreedt. Dit is bij het insturen bij een kleine stuuruitslag, tot ca. 10 graden (zie afbeelding).
Op de X-as in de afbeelding staat de ingestuurde hoek en op de Y-as de stuurfout. Links in de hoek (dus bij X = 0 ) wordt er rechtuit gereden. De lijn onder “Kleine stuuruitslag” loopt positief over de X-as. Deze lijn geeft aan dat de stuurfout bij max. 10 graden insturen 0 is. Dus bij max. 10 graden insturen is er geen stuurfout. Er treedt dan geen slip op in de voorwielen. Dit wordt bewust zo geconstrueerd, omdat er bij het rijden met hoge snelheden (bijv. op de snelweg) vaak rond de 10 graden ingestuurd wordt. Op hoge snelheid hebben de voorwielen bij max. 10 graden insturen geen slip, dus de maximale grip. Bij verder insturen wordt de stuurfout een stuk groter. Dat is in principe geen probleem, want dit is meestal in de stad, bij lagere snelheden. Bij lagere snelheden heeft de stuurfout minder invloed dan op hogere snelheid.