You dont have javascript enabled! Please enable it!

Ruiten

Onderwerpen:

  • Ruiten algemeen
  • Voorruit
  • Beschadigingen in de voorruit repareren
  • Vervangen van de voorruit
  • Achterruit
  • Voorruitverwarming en ontwaseming
  • Dubbel glas
  • Regen- / Lichtsensor
  • Tinten / Blinderen van de ruiten

Ruiten algemeen:
De ruiten in de auto zorgen natuurlijk hoofdzakelijk voor goed zicht. Daarnaast hebben de ruiten ook nog een beschermende werking. De voorruit mag het zicht niet ontnemen wanneer een voorwerp (zoals een steentje) de ruit raakt en deze beschadigd. De zijruiten mogen bij breuk niet splinteren waar verwondingen door opgelopen kunnen worden.
Ook hebben alle ruiten standaard een UV-protectie. De ruiten zijn dan enigszins groen of blauw getint, waardoor UV-straling, dus ook warmte geweerd wordt. De UV-protectie zorgt voor een tint van ongeveer 20% en houdt een temperatuur tot wel 20°C tegen.

Op deze pagina worden de verschillende soorten ruiten met de toepassingen beschreven.

Voorruit:
Bij personenauto’s zitten voorruiten tegenwoordig altijd gelijmd. Bij oudere personenauto’s en sommige moderne vrachtwagens zit de ruit in rubbers in de sponningen van de carrosserie geklemd. De gelijmde ruiten (zowel de voorruit als de achterruit) zorgen voor extra stijfheid voor de carrosserie. Door de speciale ruitenkit vormen de ruiten dan als het ware één geheel met de carrosserie.

Vroeger waren de voorruiten van gehard glas. Wanneer een voorwerp van buitenaf (zoals een steentje) op de voorruit botste, was de kans groot dat de gehele ruit versplinterde. Er ontstonden dan allemaal kleine breuken over het gehele ruitoppervlakte, waardoor het zicht volledig ontnomen werd (zie de afbeelding).

De voorruiten van tegenwoordig zijn van gelaagd glas. Dit heeft als voordeel dat er bij een impact een sterretje of een scheur ontstaat. Het zicht wordt nooit volledig ontnomen zoals bij gehard glas en bij lichte beschadigingen is de kans dat de ruit te repareren is erg groot. Gelaagd glas bestaat uit twee delen met daartussen een laagje doorzichtige folie. De dikte van het binnenste en het buitenste deel van de ruit zijn beide 3 millimeter. Bij een beschadiging ontstaan er kleine haarscheurtjes in het buitenste deel van de ruit.

Beschadigingen in de voorruit repareren:
In de onderstaande afbeelding is een beschadiging van een gelaagde ruit zichtbaar. Hier is een steentje tegen aan gekomen waardoor er kleine haarscheurtjes in het buitenste deel van het glas zijn ontstaan. Doordat het licht nu weerkaatst tegen de scheurtjes zijn deze delen donkerder. Een beschadiging zoals in de afbeelding hieronder kan prima gerepareerd worden tot een grootte van een munt van 10 Eurocent.

Tijdens het repareren wordt er speciale reparatievloeistof / hars onder druk in de scheurtjes geperst. Doordat de ruimte tussen de scheurtjes opgevuld is weerkaatst het licht niet meer tegen de 2 gescheiden delen van het glas. De beschadiging kan op deze manier bijna onzichtbaar worden gemaakt. Ook de kans op doorscheuren van de ruit is geminimaliseerd. Een ruitreparatie is nooit helemaal onzichtbaar, want de plaats van impact blijft altijd als een steenslagplekje te zien. Wel kan door middel van polijsten de plaats van impact zo ver mogelijk worden weggewerkt.

Vervanging van de voorruit:
Bij te grote beschadigingen of scheuren kan de voorruit vervangen worden. Volgens de keuringseisen voor de APK zijn beschadigingen in het gezichtsveld van kleiner dan 20mm toegestaan. Zijn de beschadigingen groter, of vertakken de scheuren zich in diverse richtingen, dan is de kans groot dat de voorruit afgekeurd wordt. De voorruit moet vervangen worden.
Bij het vervangen van de voorruit wordt de oude ruit eruit gesneden. De kit wordt met speciale messen of snijdraad uit de sponningen gesneden. Vervolgens wordt de voorruit eruit getild en worden de oude kitresten weggehaald. Eventuele beschadigingen door het verwijderen moeten worden bijgewerkt om roest in de toekomst tegen te gaan. Ook moeten de sponningen worden gereinigd en ontvet. Daarna wordt de kitlaag meestal op de voorruit aangebracht. Soms wordt deze eerst direct op de auto aangebracht. De voorruit wordt na het kitten zo snel mogelijk op zijn plaats gelegd. De bovenkant van de ruit wordt met tape of speciale zuignappen aan het dak vastgezet zodat deze niet naar beneden kan glijden voordat de kit droog is.
Het duurt enige tijd voordat de kit droog is en er wordt dan ook geadviseerd om de deuren niet dicht te gooien wanneer de ramen gesloten zijn (i.v.m. de luchtdruk in de auto) en om de auto een tijdje te laten staan (minimaal 2 uur lang).

Wanneer de ruit níet goed geplaatst is kunnen de volgende storingen optreden:

  • Er ontstaat lekkage door dat de ruitenkit verkeerd is aangebracht
  • Tijdens het rijden is een fluitend geluid hoorbaar (De voorruit zit dan waarschijnlijk te hoog of te laag)
  • Na zeer korte tijd zit er opnieuw een scheur in de ruit (De ruit zit onder te veel spanning gemonteerd)
    Wanneer deze storingen zich voordoen kan men zich voor garantie wenden tot het bedrijf waar de ruit is vervangen.

Schade aan de overige autoruiten:
De zijruiten en de achterruit van de auto zijn van gehard glas. Bij breuk moet de ruit in de vorm van zeer kleine korrels uiteen vallen. Deze korrels mogen niet scherp zijn, omdat de inzittenden dan extra verwond kunnen worden bij een aanrijding. Ook moeten de inzittenden de ruit makkelijk in kunnen slaan wanneer de auto bijv. te water raakt. In de onderstaande afbeelding is te zien hoe een zij- of achterruit eruit ziet nadat deze ingeslagen is. De delen die nu nog aanwezig zijn brokkelen gemakkelijk af wanneer er voorzichtig tegen aan wordt geduwd. Natuurlijk is er wel kans op verwonding mogelijk als het glas vastgepakt wordt, maar dit is een stuk veiliger als glasscherven.

De zijruiten kunnen zowel geklemd als gelijmd zitten. Vaak zijn de ruiten bij de achterpassagiers die niet geopend kunnen worden (zoals bij een 3-deurs auto) gelijmd. Bij een 5 deurs auto zitten de achterruiten vaak deels geklemd in de rubbers (klein ruitje) en deels gemonteerd aan het raammechaniek (zodat deze kan openen en sluiten). Dat laatste geld ook voor de voorportieren. Meer informatie over de bevestiging aan het raammechaniek is te vinden op de pagina raammechaniek.

Achterruit:
In de achterruit zitten zichtbare draden die warm worden wanneer er een stroom doorheen loopt. Het vocht dat zich op de achterruit bevindt zal bij ingeschakelde achterruitverwarming snel verdampen. Op de draden van de achterruitverwarming staat de volledige boordspanning van 12 volt. De verwarming heeft ongeveer tussen de 10 en 15 Ampère nodig om te kunnen functioneren.

Wanneer er een beschadiging aan één of meerdere draden is ontstaan, kan het zijn dat er een deel van de verwarming niet meer functioneert. Bij het inschakelen van de achterruitverwarming zal er bij de desbetreffende draad een vochtige plek overblijven. Dit is in de gehele lengte van de draad. Wanneer de draad onderbroken is, kan er geen stroom meer doorheen lopen, dus zal de draad ook niet meer warm worden. De meest voorkomende oorzaak van een onderbroken draad is nadat er een voorwerp tegen aan heeft geschuurd dat in de kofferbak lag.
Met een voltmeter kan de spanning op de draden gemeten worden. De pluspen van de voltmeter kan op de draad gehouden worden en de minpen dient tegen de voertuigmassa gehouden te worden. Met de voltmeter kan bepaald worden waar de draadbreuk zich bevindt.
Er zijn reparatiesetjes beschikbaar waarmee de onderbroken draadjes weer aan elkaar verbonden kunnen worden door middel van een geleidende vloeistof. Met een kwastje kan de geleidende vloeistof in de onderbreking gesmeerd worden. Nadat de vloeistof opgedroogd is, zal de achterruitverwarming weer functioneren. De plek van reparatie blijft echter wel zichtbaar.

Tegenwoordig worden er steeds vaker antennes in de achterruit verwerkt. Door op meerdere punten antennes aan te brengen (soms ook in de achterste zijruiten) zal altijd een optimaal radio ontvangst verkregen worden. De radio kiest in dat geval het sterkste signaal.

Voorruitverwarming en ontwaseming:
In de winter kunnen de ruiten van binnenuit beslaan. De ontwaseming van de voorruit, wat bij elke auto verplicht is, blaast warme lucht tegen de ruit om het vocht te verdampen. De ontwaseming werkt natuurlijk pas als de koelvloeistof is opgewarmd. De achterruit is bij elke auto voorzien van achterruitverwarming. De achterruit bevat allemaal gloeispiraaltjes (dit zijn de horizontale strepen die te zien zijn) welke opwarmen wanneer er stroom doorheen vloeit. Bij elke auto is de knop van de achterruitverwarming aanwezig en bij auto’s met automatische klimaatregeling is de knop van de voorruitontwaseming ook aanwezig. Bij auto’s zonder automatische klimaatregeling moeten de draaiknoppen ingesteld worden op de voorruit en op warm.

De voorruitontwaseming werkt d.m.v. de warme lucht dat door het rooster (in de breedte het dashboard) tegen de voorruit wordt geblazen. Ook de zijruiten worden ontwasemt, namelijk via de kleinere roostertjes in het dashboard die niet te verstellen zijn (zie onderstaande afbeelding). Deze roosters geleiden de lucht onder een bepaalde hoek, zodat het gehele glasoppervlakte wordt ontdaan van condensvorming.

Wanneer de voorruitontwaseming niet functioneert (bijv. door dat de kachelmotor defect is, of de kleppen van het kachelhuis niet verstellen) is dit een afkeurpunt voor de APK. Bij de APK wordt altijd de luchtstroming langs de voorruit gecontroleerd. Wanneer de voorruit steeds blijft beslaan is er vaak sprake van een vochtprobleem (waterlekkage langs portierrubbers of het raammechaniek of de portierfolie), of het interieurfilter zit verstopt met vochtige bladeren.

Bij sommige luxe auto’s is de voorruit ook voorzien van verwarmingsdraden. Deze verwarmingsdraden lopen vaak in een verticale richting over de voorruit en zijn nauwelijks zichtbaar. Het voordeel is dat de koelvloeistof niet eerst opgewarmd hoeft te zijn voordat de voorruitontwaseming met lucht zijn werk kan doen en dat de eventueel vastgevroren ruitenwissers nu ook ontdooien.

Dubbel glas:
Soms wordt er ook dubbel glas toegepast in auto’s. Vaak gaat het om auto’s uit het duurdere segment. Meestal is dit voor extra beveiliging. Er zijn dan 2 ruiten van elk 3mm dik tegen elkaar geplaatst. Tussen de ruiten zit een speciale folie om vocht en condens tussen de ruiten te voorkomen. De voordelen zijn dat het geluid van buitenaf sterk afneemt en dat dubbelglas een sterk isolerende werking heeft. De nadelen zijn dat de complete deur aangepast moet worden door de constructeur; het raammechaniek, de raammotor en de deurscharnieren moeten zwaarder uitgevoerd worden en het deurpaneel moet aangepast worden. Ook kan dubbel glas niet eenvoudig gebroken worden wanneer er zich een noodsituatie voordoet, bijvoorbeeld wanneer de auto te water raakt.

Regen- / Lichtsensor:
De regen- / lichtsensor zit bij luxe auto’s achter de binnenspiegel bevestigd. Deze sensor registreert regendruppels en de lichtsterkte. De functies van de ruitenwissers en de verlichting van de auto wordt door deze sensorwaardes geregeld. Later meer informatie over de RLS.

Tinten / Blinderen van de ruiten:
Standaard zijn autoruiten tot 20% getint. Dit is vaak te herkennen aan een groen / blauwige glans. De standaard tint werkt warmtewerend, omdat de UV-straling deels wordt tegen gehouden. De temperatuur met een getinte ruit kan tot wel 20°C afnemen. Ruiten kunnen ook extra getint worden. Dit gebeurd meestal door er folie tegen aan te plakken. Deze folie is vaak donkergrijs van kleur en versterkt het UV-werende effect. Ook worden de ramen vaak getint vanwege cosmetische redenen; een auto met getinte ruiten ziet er vaak netjes en sportief uit.

Aan het extra tinten van de auto zijn grenzen verbonden;

  • De voorruit en de voorste zijramen mogen voorzien worden van folie, mits de lichtdoorlaatbaarheid minimaal 55% bedraagt.
  • De zijruiten van de achterpassagiers, eventuele zijruiten bij de kofferbak bij een stationwagen en de achterruit mogen wel getint worden zonder een maximale waarde. Deze ruiten mogen zelfs beplakt worden met zwarte folie dat geen licht doorlaat.