You dont have javascript enabled! Please enable it!

Raammechaniek

Onderwerpen:

  • Raammechaniek algemeen
  • Soorten raammechanieken

Raammechaniek algemeen:
Het raammechaniek zit in de portieren van de auto gemonteerd. Het mechaniek zorgt voor het juist openen en sluiten van de portierruiten.
De elektrische- en mechanische (handbediende) raammechanieken werken volgens het zelfde principe. In plaats van dat er met een slingertje rond gedraaid moet worden, drijft het asje van de elektromotor het mechaniek aan.
Hieronder staat een raammechaniek van een BMW 3 serie afgebeeld. De deurbekleding is verwijderd (deze zit hier met een aantal schroeven en clipjes op gemonteerd). Het raammechaniek zelf is bijna niet zichtbaar. Deze zit aan de binnenkant van de deur gemonteerd. Het raam zit er ook nog in gemonteerd.

Er zit altijd een afdekking aan deze zijde van de deur gemonteerd. Deze afdekking moet voorkomen dat er vocht in het interieur kan komen. De meeste fabrikanten gebruiken daar folie voor. Andere fabrikanten gebruiken metalen platen, waar het mechaniek aan vast zit. Bij de auto van de bovenstaande afbeelding zit er folie op geplakt. De kitresten zijn hier nog aanwezig.

Soorten raammechanieken:
De afbeelding rechts toont een raammechaniek met een enkele geleiderail. De raammotor trekt aan de kabel, waardoor de raambevestiging naar boven- of naar onderen beweegt. Dit type mechaniek wordt vaak aan de achterzijde gebruikt, omdat daar de portierruit vaak kleiner (en lichter) is dan aan de voorzijde (waar meestal een dubbele geleiderail wordt gebruikt.

Een andere uitvoering is een mechaniek met dubbele geleiderail. De kabel loopt kruislings. Op deze manier kunnen de raambevestigingen beide tegelijkertijd omhoog- of omlaag bewegen. Ook bij dit mechaniek drijft de raammotor de kabel aan, welke de raambevestigingen omhoog of omlaag brengt.

Het raammechaniek in de afbeelding rechts maakt geen gebruik van kabels. Hier drijft de raammotor een tandkrans aan, die op zijn beurt omhoog of omlaag beweegt. Het mechaniek maakt een scharende beweging, waardoor de rechter geleider in de geleiderail naar links en naar rechts schuift. Door de scharende beweging zal de portierruit omhoog of omlaag bewegen.