Onderwerp:
- Kreukelzone en kooiconstructie
- Carrosseriematerialen
- Crashtest
Kreukelzone en kooiconstructie:
Kreukelzones zijn delen van een zelfdragende carrosserie die voor krachten in een bepaalde richting moedwillig is verzwakt, doordat er makkelijker vervormbare materialen zijn gebruikt dan in andere delen van de carrosserie. Tot de kreukelzones behoren bijv. de kofferbak of het front rondom het motorcompartiment. Bij een aanrijding bij zal het gebied in de kreukelzone op een bepaalde vooraf berekende manier indeuken.
De kracht die op de hele carrosserie wordt uitgeoefend, zal dan voor een deel worden opgenomen in de vervormde materialen. Ook zal de vertraging minder worden, omdat de tijd dat de kreukelzone indeukt het voertuig als het ware afremt. De botsing wordt daarmee zo veel mogelijk geabsorbeerd, wat de inzittenden beschermd.
Rondom het interieur waar de inzittenden zich bevinden, is een zogenaamde kooiconstructie aangebracht. De materialen in dit deel van de carrosserie zijn dusdanig sterk, dat de kooiconstructie bij zware aanrijdingen niet of nauwelijks zal vervormen. De inzittenden zullen bij aanrijdingen en bij het over de kop rollen worden zoveel mogelijk worden beschermd tegen beknellingen.
In de volgende afbeelding is een crashtest van een VW Touran te zien, waarbij goed te zien is hoe de kreukelzone de frontale aanrijding opvangt en het materiaal rondom de inzittenden nauwelijks is vervormd.
Bij voertuigen waar nog geen sprake was van een kooiconstructie, zal de carrosserie rondom het interieur te makkelijk vervormen. Een voorbeeld is te zien in de volgende afbeelding, waar een VW Transporter T3 een crashtest ondergaat.
Carrosseriematerialen:
Om een kreukelzone en kooiconstructie te verkrijgen, is er bij het maken van de auto een mix van materialen gebruikt die makkelijk of juist heel moeilijk kunnen vervormen. De onderstaande afbeelding toont de samenhang van verschillende soorten materialen.
- De staaldelen van de kooiconstructie zijn met rood aangegeven. Deze delen moeten zo sterk mogelijk zijn om de inzittenden bij een aanrijding te beschermen;
- Daarnaast vinden we ook extra sterk staal in de achterportieren;
- Rondom het motorcompartiment en de kofferbak is een mix van sterk staal en medium sterk staal gebruikt. Deze delen zullen makkelijk vervormen bij een aanrijding waardoor we de kreukelzone verkrijgen;
- Als laatste zien we een aluminium bumperbalk, welke het makkelijkste vervormd bij een aanrijding en mogelijk bescherming biedt aan een voetganger of fietser;
- In het interieur zien we een magnesium onderdeel. Dit kan een bevestigingssteun zijn voor de middenconsole. Dit carrosseriedeel heeft niets te lijden, dus is zo licht als mogelijk uitgevoerd.
Crashtest:
Fabrikanten zijn verplicht om nieuwe voertuigen op veiligheid te laten testen door middel van een crashtest. Het voertuig wordt in alle denkbare scenario’s getest.
De gegevens die hieruit worden verkregen, geven aan dat de carrosserie en de veiligheidssystemen in staat zijn om de inzittenden van het voertuig en voetgangers tijdens een aanrijding te beschermen tegen letsel. Belangrijke resultaten zijn de vervormingen van de carrosserie, de stuurkolom, de bescherming rondom het kinderzitje, etc. In de auto worden zogenaamde crashtestdummy’s geplaatst waarmee men de vergelijking maakt met het menselijk lichaam.
Crashtests worden door camera’s opgenomen om de beelden te analyseren. Naast het menselijk oog, analyseert de computer ook de beelden. Hier wordt vervolgens een crashsimulatie mee gemaakt: met de computer kan men nog gedetailleerder het vervormen van de materialen analyseren.
Gerelateerde pagina’s: