You dont have javascript enabled! Please enable it!

Gordelspanner

Onderwerpen:

  • Gordelspanner
  • Werking van de gordelspanner (2 types)

Gordelspanner:
Tegenwoordig worden alle veiligheidsgordels bij de voorstoelen voorzien van een gordelspanner. Deze gordelspanner zal de gordel strak trekken wanneer er een frontale of zijdelingse aanrijding (onder een hoek van max. 30 graden gerekend vanaf de hartlijn door de auto) plaatsvindt.
Wanneer er hard aan de gordel getrokken wordt, zal bij elke constructie, ook degene zónder gordelspanner, de oprolautomaat blokkeren. De gordel kan niet verder uitgerold worden. (De oprolautomaat moet niet verward worden met de gordelspanner). Door de gordel weer iets los te laten, wordt de oprolautomaat weer gedeblokkeerd en kan de gordel vervolgens weer verder uitgetrokken worden. Dit is eenvoudig te testen bij iedere gordel van de auto. Dit wordt ook elke grote onderhoudsbeurt en APK gecontroleerd. Wanneer de oprolautomaat niet blokkeert, heeft het theoretisch eigenlijk geen zin om de gordel om te doen.

Bij frontale, of zijdelingse aanrijding (onder een hoek van max. 30 graden) zal het voertuig een zeer grote vertraging hebben. Daardoor zal de oprolautomaat van de gordel blokkeren. Dat voorkomt dat de persoon naar voren schiet en letsel op loopt. Bij systemen met gordelspanner wordt de gordel nóg iets strakker aangetrokken. Na een aanrijding zorgt een explosief ervoor dat de sluiting van de gordel binnen een tijdsbestek van 30 milleseconden naar beneden getrokken wordt. De gordel wordt op dat moment zeer strak aangetrokken. De oprolautomaat zal door deze plotselinge kracht direct blokkeren (net als er met een ruk aan de gordel getrokken wordt). De bewegingsvrijheid van de persoon in de stoel wordt daarmee nog kleiner, waardoor er nog minder kans op letsel is.

Werking van de gordelspanner:
Er zijn 2 verschillende soorten gordelspanners; namelijk een spanner die bij het sluitingsgedeelte, of bij de oprolautomaat zit.

Gordelspanner bij het sluitingsgedeelte:
Bij een aanrijding zal de airbagregeleenheid een spanning op de gasgenerator zetten, waardoor het poeder tot ontbranding wordt gebracht. De werkzuiger zal door deze explosie naar links worden afgeschoten (zie onderstaande afbeelding) en in het linker gedeelte blijven hangen. Doordat de kabel zowel aan het sluitingsgedeelte, als aan de werkzuiger verbonden zit, wordt het sluitingsgedeelte mee naar onderen getrokken. De gordel wordt daardoor met een afstand van ongeveer 80mm (8cm) aangetrokken.

Gordelspanner bij de oprolautomaat:
Deze gordelspanner zit in de B-stijl gemonteerd (ongeveer naast de stoel, achter de carrosseriebekleding). Ook bij deze gordelspanner wordt er door de airbagregeleenheid een spanning op de gasgenerator gezet na een aanrijding. Het poeder (rood aangegeven) zal ontstoken worden. De blauwe plunjer zal de kogels met veel kracht omlaag duwen. De holtes van het tandwiel hebben precies de zelfde maat als de kogels. Doordat de kogels met grote kracht naar beneden bewegen, zal het tandwiel daardoor draaien. Op het verlengde gedeelte van het tandwiel zal de gordel oprollen. Dit is ook in de afbeelding te zien.
Met het oprollen wordt de gordel dus korter gemaakt. De gordel zal ook bij deze spanner ongeveer 80mm opgerold worden. Dit zal ook binnen 30 milliseconden na de aanrijding gebeurd zijn.

Beide type gordelspanners zijn na activatie onbruikbaar. Nadat ze zijn afgegaan zullen ze moeten worden vervangen. Vaak zijn de spanners zo geconstrueerd, dat er van 2 ijzeren contacten de verbinding verbroken wordt nadat ze zijn afgegaan. Doordat het airbagregelapparaat constant de weerstandswaarden controleert, zal deze herkennen dat de weerstand oneindig hoog is. Het airbagcontrolelampje zal branden en de storing zal niet te wissen zijn zolang er een defecte, of géén gordelspanner gemonteerd zit.
Wanneer dit niet het geval is, kan bij het eerste type gordelspanner eenvoudig gecontroleerd worden of dat deze in werking geweest is; aan het uiteinde van de metalen buis (in de richting waar de werkzuiger zich heen beweegt) zal er een gekleurd plastic dopje vanaf zijn geschoten. Dit dopje zit er om te controleren of de spanner afgegaan is. Ook zal het sluitingsgedeelte een stuk verder naar onderen zitten, waardoor deze lastiger bereikbaar is dan normaal.