Gasklep en galloper...
 
Notificaties
Alles wissen

Gasklep en galloperen - ECU vervangen  

 

Nieuwkomer Geregistreerd
Lid geworden: 1 maand geleden
Berichten: 2
29 oktober 2020 10:42  

Na het reinigen van de gasklep van mijn auto, ging de gasklep bij het indrukken van de koppeling "galloperen".
Dit betekent dat herhalend het toerentaal oploopt en dan weer inzakt (800rpm - 1400rpm).
Dit gebeurde ook bij het stationairdraaien na starten tenzij ik de airco inschakelde, dan ging de auto stationair draaien (zij het wat aan de hoge kant 900-1000rpm)
Ondanks dat door de garage regelmatig het inleerprogramma van de gasklep expliciet gestart was, bleef het probleem zich voordoen.

In eerste instantie is de gasklep vervangen. Dit had geen effect. Daarna is de ECU vervangen. Dit heeft direct effect gehad.

Het probleem is dus opgelost maar ik zou zo graag willen weten hoe dit defect te verklaren is. Wat was er defect aan of in de ECU? Hoe is dit veroorzaakt?


ReageerCitaat
MVWautotechniek
Beheerder / webmaster MVWautotechniek.nl
Lid geworden: 1 jaar geleden
Berichten: 188
29 oktober 2020 15:50  

@losrobinos

Om welk type auto gaat het? Een gasklephuis moet vaak met diagnoseapparatuur in de basisafstellingen worden gezet na het reinigen. Dat verklaart het "galloperen" in toerental zoals je omschreef. Met ingeschakelde airco opent de gasklep iets meer om het motortoerental te verhogen. Het klinkt dus zeer aannemelijk als je zegt dat de auto dan beter stationair draait.

Bij het reinigen kan de gasklep beschadigd raken als men er remmenreiniger in spuit: dit kan via de scharnierpunten in de elektronica (o.a. de potentiometers) terechtkomen. De gasklep is dan niet meer fatsoenlijk in te leren. Het kan zijn dat na het vervangen van de gasklep het geheugen van de ECU niet is gewist: ik denk dat het contact te kort heeft uitgestaan, of dat hij even spanningsloos had moeten worden gemaakt (accupool er 10 minuten lang vanaf laten). Met diagnoseapparatuur hadden eigenlijk even de leerwaarden (adaptiewaarden) van de gehele motorregeling moeten worden gewist. Daarom denk ik dat er niets mis was met de oude ECU. Maar zeker weten kan ik dit niet, omdat ik de historie niet ken, niet weet om wat voor auto het gaat en niet bij de werkzaamheden ben geweest 😉


ReageerCitaat
Nieuwkomer Geregistreerd
Lid geworden: 1 maand geleden
Berichten: 2
9 november 2020 10:01  

Het gaat om een Nissan Quashqai. Er is inderdaad schoongemaakt met remreiniger. Hoe is na te gaan of van de oude ECU de leerwaardes zijn gewist? Ik heb de oude ECU nog. De gasklep heb ik helaas niet meer.

PS dank voor je antwoord


ReageerCitaat