Onderwerp:
- Drifthoek
Drifthoek:
De wang van de band is altijd flexibel. Het voordeel hiervan is dat het deel vervormt bij obstakels op het wegdek. Het nadeel is dat bij het sturen de wang zorgt voor slechtere stabiliteit. Het loopvlak wil de ingestuurde rijrichting volgen, maar het wiel zelf zal aan de hand van de dwarskracht een andere richting op gaan staan. De drifthoek is de hoek tussen de oorspronkelijke en de werkelijke rijrichting. Dat is goed te zien in de onderstaande afbeelding.
De oorspronkelijke rijrichting is rechtdoor. Er wordt niet gestuurd. De grote rode pijl met “F wind” geeft de zijwind aan; deze duwt tegen de auto aan. De wangen van de banden vervormen door de zijdelingse kracht.
Door de vervorming verandert de rijrichting van de auto. Deze volgt met de zijwind de pijl van de werkelijke rijrichting. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder tegen moet gaan sturen om alsnog de oorspronkelijke rijrichting aan te houden. Een grotere F wind zorgt voor een grotere hoek tussen Werkelijke en Oorspronkelijke rijrichting. De hoek hier tussen wordt dus de drifthoek genoemd.
Hier volgen twee situaties:
- Het wiel in de normale (rollende) situatie.
- Er heerst een dwarskracht op het wiel. De dwarskracht drukt tegen de naaf en het hart van de velg aan, zoals nu in de richting van de pijl. Het loopvlak blijft “kleven” op het wegdek. De wang van de band zorgt voor de flexibiliteit tussen het loopvlak en de rest van de band. De hoogte van de wang en de bandenspanning zijn van grote invloed op het vervormen van de wang.
Het is natuurlijk nu wel te begrijpen dat een zachte wang niet ten goede komt aan de rijeigenschappen van de auto. Hoe hoger de wang is (en hoe zachter de bandenspanning staat) des te meer deze vervormt. De bandenmaat 195/65R15 heeft een hoge wang en de maat 225/40R18 een vrij platte wang. De banden hebben dezelfde afrolomtrek, dus ze zijn vergelijkbaar. De 15″ band zal meer overhellen in de bochten dan de 18″. Dat maakt de 18″ een geschikte band om sportiever te rijden. Er is ook meer gevoel tussen het stuur en het wegdek. Het nadeel van de plattere stuggere wang is dat het comfort er op achteruit gaat, want de auto wordt dan stugger. De wang is namelijk te plat om nog een net zo goede verende werking te hebben als de 15″.