Raammechanisme bijrijderszijde vervangen van een VW
Golf 5 3-deurs:
1. Portierbekleding uitbouwen:

– |
Met kunststof keg -3409- bovenstuk van
portiergreep -1- uit de portiergreep in de
portierbekleding loswippen. |
– |
Bouten -2- en
-3- eruit draaien (4 Nm). |
– |
Bout -4- en drie
bouten -5- eruit draaien (2 Nm). |
– |
Portierbekleding onderaan met demontagetang
-3392- uit de steunen losmaken. |
– |
Portierbekleding aan de zijkanten met
demontagetang -3392- uit de steunen losmaken. |
– |
Portierbekleding loodrecht naar boven uit de
ruitschacht trekken. |
– |
Bij wagens met radio-installatie de kabelstreng
van de luidspreker losmaken. |
– |
Kabelstreng van de portierbekleding van het
portierregelapparaat losmaken. |
– |
Bowdenkabel -6- uit
binnenbediening portier -7- loshaken. |
– |
Bout -8- eruit
draaien (2 Nm) en afdekking van driehoekige spiegelvoet
-9- met kunststof keg -3409- uit de
montagegaten losmaken. |
– |
Bij wagens met radio-installatie de kabelstreng
van de luidspreker in de afdekking losmaken. |
2. Beschermstrip uitbouwen:

Clips -3- van onderaf uit portier
-1- wippen en afdekking -2-
verwijderen.
3. Slotcilinder en handgreep uitbouwen:

Parker -1- uit portiergreephouder
-2- draaien die achter de portierplaat zit.
4. Portierplaat demonteren:

5. Flankbescherming demonteren:

6. Ruit montageoverzicht:

7. Ruit demonteren:

– |
Portierruit -1-
zover laten zakken dat klemparkers -3- van
steun -2- bereikbaar zijn. |
Bout -3-
van binnenuit losdraaien door rechtsom te draaien. |
|
– |
Bouten -3- (niet
eruit draaien) van binnenuit rechtsom losdraaien en de klembekken uit
elkaar drukken. |

– |
Portierruit -1-
aan de achterzijde oplichten en in
-pijlrichting- naar voren uit het portier zwenken. |
|
8. Raammechanisme uitbouwen:

– |
Bouten -2- uit
steunplaat -5- draaien. |
– |
Bouten -3- van
ruitmechanisme eruit draaien. |
– |
Ruitmechanisme -1-
met aandrijving -4- en steunplaat
-5- van ruitbedieningsmotor van
portierbinnenzijde verwijderen. |
– |
Stekers van ruitbedieningsmotor losmaken. |
Het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde.
9. Portierplaat monteren:

– |
Portierplaat voorzichtig aanbrengen. |
– |
Alle bouten -2, 3, 4-
aanbrengen. |
l |
Let op het juiste gebruik van de verschillende
bouten. |
t |
Kenmerk van bout -2-:
bout met punt en dunne onderlegring. |
t |
Kenmerk van bout -3-:
bout zonder punt maar met dikke onderlegring. |
t |
Kenmerk van bout -4-:
bout met punt en dikke onderlegring. |
– |
Controleren of de geleidingsnokken van de
bevestigingsrails zich in de betreffende geleidingsgaten in het
portierbinnendeel bevinden. Daarna pas alle bouten
-2, 3, 4- vastdraaien. |
l |
Let op de juiste aantrekmomenten voor de
verschillende bouten. |
Aantrekmoment voor bout
-2-: 10 Nm. |
Aantrekmoment voor bout
-3-: 14 Nm. |
Aantrekmoment voor bout
-4-: 10 Nm. |
10. Ruit afstellen:

– |
Portierruit -1- zover laten zakken dat
klemparkers -3- van steun
-2- bereikbaar zijn. |
Bout -3- van binnenuit
losdraaien door rechtsom te draaien. |
|
– |
Bouten -3- (niet eruit draaien) van
binnenuit rechtsom losdraaien en de klembekken uit elkaar drukken.
|

– |
Portierruit -1- met lichte druk
in de klembekken drukken -pijlrichting-
en de portierruit bij de achterste ruitgeleiding richten zonder
druk uit te oefenen. |
– |
Let erop dat portierruit -1-
evenwijdig aan de ruitgeleiding staat. |
– |
Klembekken met bouten -3- van
binnenuit linksom vastdraaien. |
Aantrekmoment van de bouten: 8 Nm. |
|
